Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

SIDN: driekwart bedrijven in NL heeft .nl domeinnaam

door Jeanet Woldring

SIDN-2016.jpgMaar liefst drie kwart van de Nederlandse ondernemers heeft een website met .nl. Dat blijkt uit onderzoek van MediaTest in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Bedrijven die in de toekomst een domeinnaam willen registreren, willen in 79 procent van de gevallen een Nederlandse domeinnaam. Voor andere bedrijven is .com favoriet, meer dan .eu, .info of .nu.

Wereldwijde toename domeinnaamextensies

Het aantal domeinnaamextensies is in de afgelopen jaren wereldwijd sterk toegenomen, maar dit is in de voorkeuren van ondernemers niet terug te zien, stelt SIDN. Ondernemers die niet voor een .nl-domeinnaam gekozen hebben, gebruiken meestal een .com-webadres (19%), doorgaans voor internationale toepassingen. Slechts een klein deel (7%) van de Nederlandse ondernemers kiest voor een andere extensie dan .nl of .com. Denk hierbij aan extensies als .info, .eu of .nu.

.NL of .COM? Wat kiezen ondernemers

De domeinextensie .nl wordt door de meerderheid van de ondernemers gezien als het meest aansprekend voor zakelijk gebruik. Een website eindigend op. nl associeert men met ‘serieus’, ‘vertrouwd’, ‘veilig’, ‘lokaal’, ‘bekend’ en ‘fun’.De .com-extensie wordt vooral gezien als een grootzakelijk domein met een groot (internationaal) bereik.

Domeinnaam kiezen

Bij het kiezen van een zakelijke domeinnaam zijn drie aspecten van belang, zo blijkt uit het onderzoek: De vindbaarheid van de domeinnaam (88%), dat de naam makkelijk te onthouden is (88%) en dat deze een serieus en zakelijk imago weergeeft (81%). Startende bedrijven vinden dit ook de belangrijkste aspecten, maar kiezen relatief vaker voor een domeinnaam die leuk of amusant is (48%). Startende ondernemers hebben in vergelijking met gevestigde ondernemers veel moeite met het vinden van een goede domeinnaam.

Belang website neemt toe

Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat .nl de voorkeur van ondernemend Nederland geniet. Ook komt naar voren dat de meerderheid van de ondernemers verwacht dat het belang van een goede website zal blijven toenemen. 41 procent denkt dat dit gelijk zal blijven en slechts 2 procent verwacht dat het belang in de toekomst af zal nemen. Een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt een zakelijke website onmisbaar. 46 procent zegt dat de zakelijke website weliswaar niet onmisbaar, maar wel belangrijk is. Voor slechts 5 procent speelt een website nauwelijks een rol.

App of social-pagina

Hoewel een zakelijke website belangrijk wordt gevonden, zijn er wel degelijk ondernemers die aangeven dat zij overwegen een van hun websites te vervangen door andere online media. Bijvoorbeeld door een pagina op social media (38%) of door een app (36%).

Het onderzoek is online uitgevoerd in november 2015 en hieraan hebben 501 ondernemers, met en zonder domeinnaam, deelgenomen. Het betrof 96 startende bedrijven en 405 bedrijven die langer dan een jaar bestaan.

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Navigatie