Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Vrije modemkeuze komt steeds dichterbij

door Margot Meendering 2 reacties

Eindigt het netwerk van de provider bij het aansluitpunt in je muur of hoort de modem er ook nog bij? De vraag of de internetmodem al dan niet bij het netwerk van de provider hoort, is al tijden onderwerp van discussie. Veel providers leveren internetpakketten inclusief modem en zien de modem als onderdeel van hun netwerk. Een eigen modem gebruiken is niet mogelijk. Sommige klanten hebben specifiieke eisen en willen graag een eigen modem gebruiken. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt het belangrijk dat er duidelijkheid over komt en verwacht in 2020 richtlijnen te hebben opgesteld over vrije modemkeuze

aansluitpunt.png

Bron: ACM

Waarom een eigen modem? 

De modems die worden geleverd door providers zijn vaak gecombineerde modemrouters. Het is een apparaat dat ervoor zorgt dat er verbinding is met de provider en tegelijk ook het thuisnetwerk regelt. Deze modems vallen vaak kwalitatief tegen wanneer het gaat om wifibereik en andere opties. Mensen die hun modem helemaal zelf willen instellen en volledig willen benutten hebben niet genoeg aan de 'standaard' modem. Zij willen de complete modem kunnen beheersen en eentje aanschaffen die past bij hun specifieke eisen. Er is dus behoefte aan vrije modemkeuze.

Wat doen internetproviders?

Klanten van XS4ALL waren altijd al vrij om een zelfgekozen modem te gebruiken. De provider stuurt wel een modem naar nieuwe klanten, maar zij kunnen zelf bepalen of ze al dan niet hun eigen modem willen gebruiken. XS4ALL ziet de internetaansluiting in de muur dus als het einde van haar netwerk. Ook KPN biedt de optie aan om je eigen modem te gebruiken, maar publiceert geen gegevens en biedt geen ondersteuning. Ziggo klanten kunnen in het geheel geen gebruik maken van eigen modems. T-Mobile en Tele2 geven klanten evenmin gegevens en ondersteuning. Bij deze aanbieders krijg je simpelweg geen toegang tot internet, tv of telefonie wanneer je alleen een eigen modem gebruikt. 

Providers geen voorstander vrije modemkeuze

Internetproviders maken zich zorgen over de veiligheid van openbare netwerken wanneer klanten zelf een modem mogen aanschaffen. Ook al blijkt uit onderzoek dat deze keuze geen gevolgen heeft voor de veiligheid van openbare en private netwerken. Volgens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn de risico's klein en beheersbaar. Wel worden er richtlijnen opgesteld voor zogenaamde eindapparaten, waar ook routers en modems onder vallen. Een modem die voldoet aan de richtlijnen vormt volgens EZK geen gevaar voor de veiligheid van openbare netwerken.

Zie ook: Ik wil mijn eigen modem gebruiken. Mag dat? (ConsuWijzer)

Margot Meendering

Online content marketeer
Margot Meendering
Ik ben Margot, sinds juni 2019 werkzaam als online content marketeer bij de Bencom Group. Ik schrijf graag over nieuwe ontwikkelingen in de telecom branche. Mijn naam kom je tegen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.

Reacties (2)

Geplaatst door: Kasper ()

Beste Margot,

Het is voor ziggo klanten niet mogelijk om een écht eigen modem te gebruiken. De meeste Ziggo modem/routers kunnen echter wel in full bridge mode. Dit betekent dat vervolgens een eigen router kan worden aangesloten zonder verdere hinder. Afhankelijk van gebied “oud ziggo” of “oud upc” kan dit zelf gedaan worden of met behulp van de klanten service.

Xs4all zegt wel dat ze vrije modem keuze ondersteunen maar in de praktijk zijn er maar 3 merken die werken met de bonded techniek voor vdsl die zij als enigste aanbieden.
In effect is het dus door het magere aanbod in de markt vrijwel niet mogelijk om een eigen modem te gebruiken. Bonded wil zeggen het combineren van 2 aderparen voor het combineren van de snelheid op (v)dsl

Geplaatst door: Pauline Senn ()

Beste Margot, wij hebben vorig jaar glasvezel buitenaf laten aanleggen. Als provider kozen wij Fiber. Fiber is inmiddels overgenomen door Online.nl
De migratie vond plaatst op 10 juli jl. sindsdien hebben wij geen internet meer. Online laat niets horen ondanks herhaaldelijk bellen van onze kant.
Dus géén 100% overstapgarantie noch één van de andere beloftes die Online op haar website doet.
Ligt het aan het modem? Niemand schijnt het te weten. Intussen hebben wij nu 18 dagen geen internet .
Graag uw reactie, met vriendelijke groet, Pauline Senn

Opmerking van de redactie op 29-07-2019
Beste Pauline,

Hartelijk bedankt voor je bericht. Vervelend dat je al zo lang zonder internet zit. Het zou inderdaad aan het modem kunnen liggen, maar dat is voor mij niet met zekerheid te zeggen.

Online.nl zal toch echt met een oplossing moeten komen. Ik kan je daarom adviseren om de klantenservice van Online.nl, naast bellen, ook te benaderen via hun Facebook- of Twitterpagina. Deze pagina's kun je vinden via de volgende link: http://bit.ly/2YwKvG4

Met vriendelijke groet,
Margot

Reageren

Navigatie