Internetsnelheid verbeteren in 8 stappen

Kun jij ongestoord snel films downloaden en uitzending gemist kijken, of heeft jouw internetverbinding al problemen met het versturen van een paar e-mails? Bijna alle Nederlanders hebben toegang tot internet, maar dat is lang niet bij iedereen even snel. Betaal je maandelijks veel geld aan je provider, maar krijg je niet wat je beloofd is? Volg dan dit stappenplan om je internetsnelheid te verbeteren en haal je recht.


Meet je internetsnelheid

  • Test je internetsnelheid via de website www.speedtest.net.
  • Verbind tijdens een meting je computer via een netwerkkabel aan het thuisnetwerk. Ben je via wifi verbonden met het thuisnetwerk dan meet je een veel lagere snelheid van je draadloze netwerk.
  • Kies bij het uitvoeren van de test een locatie zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt en zorg ervoor dat alle andere apparaten zijn uitgeschakeld, zodat deze de snelheid niet kunnen vertragen.


Controleer op virussen of spyware

  • Zorg ervoor dat alle spyware verwijderd is uit het computersysteem. De aanwezigheid van virussen en spyware kan namelijk een belangrijke oorzaak zijn van een trage computer en soms ook langzaam internet. 
  • Een goed antivirusprogramma is belangrijk voor je computer. Niet alleen voor betere prestaties, maar de aanwezigheid van malware en virussen kan ook grote veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan internetbankieren.


Verbeter je wifi-ontvangst

  • Bekijk of je wifi-signaal zwak is. Bij een draadloos netwerk is het bereik beperkt tot enkele tientallen meters vanaf de wifi-zender in de (modem)router. Hoe verder weg van de zender; hoe zwakker het signaal en de netwerksnelheid.
  • Heb je apparatuur die ouder is dan 6 jaar, vervang deze dan.
  • Controleer of je (modem)router last heeft van blokkades. Denk aan muren, deuren of vloeren. Sluit deze factoren uit.


Meet gedurende een week de snelheid

  • Meet nogmaals je internetsnelheid via de speedtest op verschillende tijdstippen.
  • Noteer de snelheden in Megabit per seconde en reken een gemiddelde uit. Dit is je gemeten snelheid.


Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd

  • Zoek in je contract of bevestigingsmail welke snelheid destijds door de provider is gecommuniceerd.
  • Bereken het verschil tussen de genoemde snelheid en je eigen gemeten snelheid.
  • Is het verschil hiertussen groter is dan (richtlijn) 20 tot 25 procent zoek dan contact met je provider. Deze zal proberen alle thuisfactoren uit te sluiten en het probleem te verhelpen. Vraag in elk geval of ze de lijn doormeten en de uitkomst daarvan zwart op wit willen zetten.


Stuur je provider een brief

  • Kan er volgens de provider niets worden gedaan aan je snelheid en kunnen ze je niet tegemoet komen? Stuur een schriftelijke mededeling.
  • Je kunt ook via Consuwijzer een publieke klacht indienen.


Kom je er niet uit?

  • Leg je klacht voor aan de Geschillencommissie. Er bestaat een speciale pagina voor internet, tv en telefonie. Let op! Dit kan kosten met zich meebrengen. 


Vergelijken en overstappen

  • Kom je er niet uit met je provider en kun je je contract opzeggen? Dan kun je natuurlijk ook overstappen naar een andere provider.  Vergelijk en stap over. 
  • Alle aanbieders laten tijdens het online bestelproces zien wat de werkelijke snelheid op het adres is. Daarnaast zijn er providers die het noemen in het contract of de bevestigingsmail. Dit is in 2012 afgesproken met de overheid en vastgelegd in de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden.
  • Bij een overstap krijg je ook nieuwe diensten, zoals Programma Gemist en nieuw materiaal zoals een (modem)router.
  • En zeker niet onbelangrijk: bij aanmelding via Internetten.nl kun je gebruikmaken van speciale voordeelacties.

Geactualiseerd: 28-11-2017