Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Weer uitstel openzetten netwerk Ziggo

door Els Werkman 1 reactie

Het is inmiddels een langslepende kwestie. In 2011 schreven wij er al over, het kabelnetwerk van Ziggo zou open gaan voor het aanbod van andere partijen. Negen jaar later is het nog steeds niet zo ver.  En heeft Ziggo het alleenrecht op "haar" kabelnetwerk nog niet laten gaan. Wat is er aan de hand?

glasvezel-internet.jpg

Het Ziggo-kabelnetwerk moet open

VodafoneZiggo moet van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) haar kabelnetwerk openstellen voor andere providers. Zodat voor deze telecomgigant dezelfde regels zouden gelden als voor de andere telecomgigant, KPN. De regeling zou op 1 oktober 2018 ingaan, maar er moesten eerst randvoorwaarden gerealiseerd worden. De kabelaar werd gedwongen tarieven vast te stellen voor het gebruik van haar netwerk door derden (referentie aanbod). En het netwerk moest geschikt gemaakt worden voor ‘toetreders’.

Referentie aanbod

Op 1 januari 2019 publiceerde VodafoneZiggo haar referentieaanbod. T-Mobile tekende bezwaar aan, het voldeCoax kabelsed niet aan de voorwaarden. T-Mobile kreeg gelijk van de ACM en VodafoneZiggo moest uiterlijk 31 maart 2019 het complete aanbod publiceren. Uiteindelijk werd een dag voor de deadline het volledige referentieaanbod gepubliceerd.

Hoger beroep

Ondertussen loopt er een hoger beroepzaak van VodafoneZiggo bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dit is het hoogste rechtsorgaan op dit gebied. En hierdoor loopt het openstellen weer uitstel op. Er gaan zelfs stemmen op die pleiten voor afstel. Maar dat terzijde. Inmiddels is de uitspraak in deze zaak drie keer uitgesteld, dinsdag 18 februari 2020 werd niet gehaald. Naar verwachting volgt nu een uitspraak op dinsdag 17 maart 2020.

Van uitstel komt afstel?

Als de CBb met een voor Ziggo gunstige uitspraak komt, wordt de regeling van tafel geveegd. En moet de ACM terug naar de tekentafel. De vraag is of er dan een andere regeling afgedwongen gaat worden. Als dit niet gebeurt is het jammer voor de consument, maar ook voor de partijen die in de coulissen staan te trappelen om het kabelnetwerk te kunnen gebruiken. Er is zelfs een partij die speciaal hiervoor in het leven geroepen is, YouCa. Maar ook T-Mobile en Caiway hebben aangegeven nog steeds geïnteresseerd te zijn in de verkoop van diensten via het kabelnetwerk van Ziggo.

Het is net een spannende serie… wordt vervolgd.

Wat is wat

  • Referentieaanbod: In het referentieaanbod staan bedragen die providers moeten betalen aan VodafoneZiggo voor het afnemen van de diensten.  Naast de maandelijkse kosten moeten aanbieders ook aansluitkosten per abonnee en kosten voor dienstverlening betalen.
  • Toetreders: partijen die gebruik willen gaan maken van de mogelijkheden op het VodafoneZiggo netwerk. Zij kopen wholesale producten in, die zij dan weer verkopen aan hun klanten. ziggo-netwerk-kabel-glasvezel.PNG
  • Wholesale: Ziggo biedt de toetreders de keuze uit drie abonnementsvormen. In alle gevallen gaat het om een combinatie van (digitale) radio, tv en internet. Voor een internetverbinding van 40/4Mbps met radio/tv moet een toetreder € 28,95 (incl. btw) per maand gaan betalen. Voor een pakket met 200/20 Mbps bedraagt het tarief € 44,65 per maand. De snelste internetverbinding van 400/40Mbps kost € 43,70 per maand. Deze snelheden liggen een vijfde lager dan de internetsnelheden die Ziggo zelf aanbiedt.
  • Ziggo netwerk: Oorspronkelijk coaxkabel (vandaar de term kabelaar). Inmiddels is het netwerk 97% glasvezel. Alleen het laatste stukje naar huis is meestal nog coaxkabel. Lees hier meer over kabelinternet.

Els Werkman

Sitemanager Telecom
Els Werkman
Ik ben Els. Sinds 2008 werk ik voor de Bencom Group. Mijn specialisme is telecommunicatie, vandaar dat je mijn naam ziet terugkomen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.

Reacties (1)

Geplaatst door: Mevr S. Snen ()

Graag uw visie over Ziggo-vodafone, die brief stuurt naar willekeurige klanten, met willekeurige abonnementen, met de mededeling dat ze vanaf deze maand (brief is van 20 April 2020, wijziging start per April in 2020) dus geen tijd en kans om snel over te stappen!
In de brief staat dat mijn maandbedrag met 20,73 per maand wordt verhoogd doordat Ziggo een fout in de doorberekening van mijn abonnement heeft gemaakt, jaren lang volgens hun, ik heb vriendelijk gebeld en gevraagd waar het bedrag vandaan komt, ja fout ligt bij ons, maar hoe de fout is ontstaan kan niemand mij uitleggen hoe de fout vorm heeft kan ook niemand bij Ziggo uitleggen! Ik heb een standaard pakket, geen extra's zoals kastje om op te nemen of terug te kijken...geen extra zenders niks! Ik zou graag de brief naar u willen mailen en uw visie hierover horen, is dat mogelijk en kan Ziggo dit zomaar random doen? Vriendelijke groet mevr Snen.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Navigatie