Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk en kies de beste deal
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

KPN en XS4ALL stoppen het laatste inbelnummer per 1 oktober

door Jeanet Woldring Leestijd: 4 minuten

Na bijna 30 jaar stopt KPN het laatste inbelnummer. Vanaf 1 oktober 2021 is het niet meer mogelijk om via de analoge telefoonlijn in te bellen. Ook niet bij XS4ALL, sinds 1998 onderdeel van KPN. Inbellen via de analoge telefoonlijn is overbodig geworden door de komst van breedbandinternet en VoIP.  Einde van een tijdperk...

Nostalgie...telefoontikken

Voor de een is het jeugdsentiment, jongeren kunnen zich er niets bij voorstellen… het geluid van een modem om in te bellen op het internet, schrijft KPN. Nou, Ben Woldring, oprichter van Bellen.com in 1998, herinnert het zich nog als de dag van vandaag. De liberalisering in de telecom was net een feit, dat betekende dat je een andere telecomaanbieder mocht kiezen. Het monopoly van KPN was voorbij. De toen 13-jarige Ben probeerde zoveel mogelijk mensen over te halen om bijvoorbeeld over te stappen naar Tele2. Mensen zouden dan goedkoper kunnen bellen en voor elke overstapper kreeg je belminuten (telefoontikken) cadeau. Dat was spekkie naar zijn bekkie. Niet om gratis te kunnen bellen met vriendjes of vriendinnetjes, maar omdat je dan gratis kon inbellen om te kunnen internetten.

Toen internet nog geluid maakte…

De ouderwetse vaste telefoonlijn was in de jaren ’90 namelijk de eerste en enige manier om verbinding te maken met het wereldwijde web, het internet. Met behulp van een modem belde je in op een nummer om zo een internetverbinding tot stand te brengen. Met de komst van breedbandinternet (ADSL) kregen internetgebruikers in 1999 een alternatief voor het inbellen. Maar ADSL was lang nog niet overal beschikbaar. Vandaar dat je op Internetten.nl, dat in 2000 van start ging, 'inbelproviders' kon vergelijken en de telefoonkosten voor internet kon vinden.

screenshotinternetten2001.jpg

Even terug in de tijd...

Eind 2000 kwam er een provider op de markt die internet en goedkope telefonie in één dienst aanbood. Heel bijzonder voor die tijd. Je kon dan twee uur internetten per dag zonder telefoontikken en goedkoper bellen via carrier pre-select. Daarnaast waren elke maand de eerste 100 minuten telefonie naar vaste nummers binnen Nederland gratis. De dienst werd aangeboden voor (schrik niet) 70 gulden per maand...

Breedbandinternet

Vanaf begin jaren 2000 werd breedbandinternet gelukkig steeds meer de norm. Tegen 2010 was het aantal klanten dat nog van de oude inbelverbinding gebruik maakte nihil. Daarom kondigde KPN eerder al aan te beginnen met de uitfasering van ISDN. Binnenkort ook met ISDN30, de communicatietechnologie achter het oude internet inbelnummer. De weinige gebruikers die nog van het inbelnummer gebruik maken, worden of zijn hierover geïnformeerd en indien nodig worden ze geholpen om op een andere manier toegang te krijgen tot het internet. Naar eigen zeggen wordt het inbelnummer van XS4ALL door minder dan vijf klanten actief gebruikt.  

Beluister hier de handshake 

KPN in het persbericht: "Velen zullen zich het typerende inbelgeluid, de zogenoemde handshake, nog herinneren. De reeks aan piepjes die werden overgebracht tussen de modem van de klant en de modembank van de provider waardoor de verbinding tot stand werd gebracht. Op het moment dat de provider 'opneemt', probeert de ontvangende partij met behulp van de piepjes te achterhalen met welk modem hij te maken heeft. Elke gebruiker die online ging, hield een fysieke lijn bezet. Het was doodnormaal dat je een half uur moest wachten om het internet op te kunnen. Je stond dan letterlijk in de wacht. Op het hoogtepunt had KPN tienduizenden aparte telefoonlijnen met elk een modem, om klanten zo goed mogelijk toegang te geven tot het internet."  

Toen 1 Kilobit per seconde... 

KPN en vooral XS4ALL maakten het internet toegankelijk met behulp van deze inbelnummers. Omdat XS4ALL in Amsterdam gevestigd was ging dat in eerste instantie via een 020 nummer. In die tijd was binnen de regio bellen goedkoper dan daarbuiten. Daarom was het voor gebruikers in Groningen een dure aangelegenheid om elke keer via Amsterdam in te bellen. Uiteindelijk kwamen er regionale inbelnummers, zodat kosten van de telefoontikken beperkt bleven.

Sinds de komst van breedbandinternet speelt de gebruiksduur van internetverkeer geen rol meer en is de prijs gekoppeld aan de snelheid van het abonnement. De snelheid van de analoge inbelverbindingen, bedroeg in de begintijd maximaal 56 Kilobit per seconde (Kbit/s). Dat was – vaak tot frustratie van de gebruikers - erg traag, waarbij het soms tot een minuut kon duren voor een webpagina geladen was, uploaden ging nog veel langzamer.  

snelheid-internetverbindingen.jpg

Nu 1 Gigabit per seconde

Dankzij het glasvezelnetwerk worden tegenwoordig snelheden tot 1 Gigabit per seconde (Gbps) aangeboden, zowel in upload als downloadsnelheid.  Huishoudens kunnen tegenwoordig tegelijk thuis  werken, gamen, streamen en ondertussen ook nog gebeld worden. Wie had dat destijds bij de komst van de inbelnummers kunnen voorspellen? 

Benieuwd welke internetsnelheid beschikbaar is op jouw adres? Doe de postcodecheck

Geactualiseerd: vrijdag 9 juli 2021

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.