Verhuistips voor internet, bellen en TV

Bij een verhuizing kun je jouw internet, tv en bel abonnement ook verhuizen óf stopzetten en dus overstappen. Het is belangrijk dat je ruim voor de verhuisdatum controleert of je provider je huidige pakketten levert op je nieuwe adres. Dat is namelijk niet altijd het geval. Ook als je wilt overstappen, is het raadzaam om deze zaken op tijd te regelen om dubbele kosten te voorkomen. Doe daarom hier de postcodecheck.

Contractsduur en opzegtermijn

De meeste internet / tv abonnementen hebben een looptijd van een jaar. Daarna kun je het maandelijks opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Mocht je willen overstappen, dan regelt je nieuwe provider dit met de oude provider en hoef je hier zelf verder niets aan te doen. 

Contractsduur nog niet voorbij?

Als je contractsduur (1 of 2 jaar) op het moment van verhuizen nog niet voorbij is, werkt het anders. Je neemt dat abonnement mee naar je nieuwe adres, mits je provider ook daar levert. Zo niet, dan mag je je contract wel eerder stopzetten. Je moet dan wel vaak een kopie van de huur- of koopovereenkomst aan de provider laten zien.

Verhuizen van telefonie

Als je een vaste telefoonlijn hebt, zul je waarschijnlijk je telefoonnummer willen behouden. Bij de aanvraag voor de nieuwe provider moet je dan je huidige telefoonnummer invullen en daarbij aangeven dat je je nummer wenst te behouden. Dit is alleen mogelijk als je in dezelfde netregio woont (bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam). Verhuis je naar een andere regio, dan krijg je een nieuw telefoonnummer.

Verhuizen van televisie

Als je op dit moment via de kabel televisie kijkt (analoog, digitaal of beide), dan kun je eenvoudig je verhuizing doorgeven aan je provider. Je blijft dan dezelfde decoder gebruiken, hoewel je meestal wel de instellingen moet aanpassen. Als je nieuwe woning echter buiten het dekkingsgebied van je huidige provider valt, dan zul je moeten overstappen. In dat geval zullen de decoder, eventuele smartcard en/of modules ook vervangen moeten worden.

Verhuizen van televisie via satelliet of Digitenne

Via CanalDigitaal kun je overal in Nederland televisie ontvangen via de satelliet. Omdat er geen vaste aansluiting nodig is, kun je op praktisch elk adres hier gebruik van maken, je hoeft dus niet eerst een postcodecheck uit te voeren. In de praktijk is de situatie echter iets ingewikkelder. Een schotel heeft een vrij zicht nodig op de lucht, althans op dat gedeelte waar de satelliet hangt. Als er op je nieuwe adres gebouwen of bomen in de weg staan, wordt het dus lastig om de schotel op de juiste manier te kunnen monteren.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je niet overal een schotel mag plaatsen. Als het wel mogelijk is een schotel te plaatsen kun je deze, na installatie en het richten van de schotel, direct gebruiken. Wel moet je vooraf altijd de verhuizing doorgeven aan CanalDigitaal.

Ontvang je op dit moment televisie via Digitenne, dan ben je net als bij televisie via de satelliet niet afhankelijk van vaste aansluitingen. Wel zijn er een paar plekken in Nederland waar geen dekking wordt geboden: het is dus belangrijk om vooraf een postcodecheck te doen om te controleren of je via Digitenne kunt blijven kijken. Is de ontvangst op je nieuwe adres minder, dan zou je nog een buitenantenne kunnen overwegen. Ook hier is het belangrijk om op tijd een verhuizing door te geven.

Verhuizen van Alles-in-1 abonnementen

Steeds meer mensen combineren hun internetabonnement met vaste telefonie en digitale tv. Zo’n triple play of alles-in-1 abonnement bestaat uit drie diensten voor een vast bedrag per maand. Het gemak van één aanspreekpunt en extra kortingen zijn goede redenen om over te stappen op een totaalpakket. Bekijk daarom eens de Top 5 Alles-in-1.

Hoe de verhuizing van Alles-in-1 abonnementen werkt verschilt per situatie. Het ligt er namelijk aan of je televisie op sataliet is of met een kabel werkt. Daarom adviseren we je om de verhuizing optijd aan te geven bij de huidige provider. Dan geven zij je de benodigde instructies.

Verhuizen en overstappen

Een verhuizing lijkt een goed moment om over te stappen. Want wellicht kan het goedkoper en krijg je een snellere internetverbinding met meer televisiezenders. Er zijn telecompartijen die dit echter niet goed kunnen verwerken, want om een overstap goed te laten verlopen moet het adres dat je doorgeeft aan de nieuwe partij gelijk zijn aan het adres in de administatie van de oude provider. En dat is logischer wijze niet het geval bij een verhuizing. Je kunt er voor de veiligheid voor kiezen om nog op het oude adres over te stappen en het nieuwe contract mee te nemen. Of om het oude contract mee te verhuizen en later over te stappen. In dat laatste geval moet je goed controleren of het bestaande contract niet verlengd wordt bij een verhuizing.

Op Internetten.nl kun je alle internet-, telefonie- en televisieabonnementen met elkaar vergelijken en direct aanvragen. Zodoende kun je profiteren van acties, nieuwe apparatuur, sneller internet en uitbreiding van diensten voor minder geld! Het is voordeliger om te kiezen voor een Alles-in-1 abonnement waarbij alle diensten via één provider lopen.

Verhuizing nieuwe woning

Verhuis je naar een nieuwe woning dan worden aansluitingen voor de telefoonlijn en televisiekabel doorgaans door de projectontwikkelaar of aannemer aangevraagd. Is dit niet het geval dan is het belangrijk om hier zelf op tijd een aanvraag voor te doen. Het liefst zo'n twee tot drie maanden voor de opleverdatum (dit kan via Mijnaansluiting.nl). Moet er later nog een aansluiting voor internet, televisie of telefonie aangelegd worden, dan worden er doorgaans eenmalig extra kosten voor gerekend. In veel nieuwbouwwijken wordt tegenwoordig alleen nog glasvezel aangelegd, het is dan vaak niet mogelijk om (alsnog) gebruik te maken van het reguliere kabel of telefoonlijn. Lees meer informatie over glasvezel.

02-02-2018