Verhuistips voor internet, bellen en TV

Bij een verhuizing kun je jouw abonnement(en) op internet, bellen en tv ook verhuizen óf stopzetten en dus overstappen. Het is belangrijk dat je ruim voor de verhuisdatum controleert of je provider je huidige pakketten levert op je nieuwe adres. Dat is namelijk niet altijd het geval. Ook als je wilt overstappen, is het raadzaam om deze zaken op tijd te regelen om dubbele kosten te voorkomen. Doe daarom de postcodecheck.

Controleer de beschikbaarheid

Via onze postcodecheck kun je snel controleren of je je abonnement(en) op internet, telefonie en televisie kunt meenemen naar je nieuwe adres. Is dat het geval, dan moet je in de meeste gevallen een maand van te voren aan je provider laten weten wanneer je gaat verhuizen. Deze zorgt dat je abonnement(en) op het juiste moment wordt overgezet. Sommige providers brengen verhuiskosten in rekening, meestal niet meer dan een paar tientjes.

Contractsduur en opzegtermijn

Meestal hebben contracten voor internet, bellen en tv een looptijd van één jaar. Hierna kun je direct opzeggen, met een opzegtermijn van 30 dagen. Als je tegelijk met je verhuizing wilt overstappen dan vraag je een nieuw abonnement aan en zegt het huidige contract op. Als er een telefoonnummer in het spel is moet je niet zelf opzeggen, dat moet dan de nieuwe aanbieder regelen. De internetproviders werken in dat geval samen, Overstapservice, om de overstap probleemloos te laten verlopen.

Contractsduur nog niet voorbij?

Als je contractsduur (1 of 2 jaar) op het moment van verhuizen nog niet voorbij is, werkt het anders. Je neemt dat abonnement mee naar je nieuwe adres, mits je provider ook daar levert. Zo niet, dan mag je je contract wel eerder stopzetten. Je moet dan wel vaak een kopie van de huur- of koopovereenkomst aan de provider laten zien.

Verhuizen van telefonie

Als je een vaste telefoonlijn hebt, zul je waarschijnlijk je telefoonnummer willen behouden. Bij de aanvraag voor de nieuwe provider moet je dan je huidige telefoonnummer invullen en daarbij aangeven dat je je nummer wenst te behouden. Dit is alleen mogelijk als je in dezelfde netregio woont (bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam). Verhuis je naar een andere regio, dan krijg je een nieuw telefoonnummer.

Verhuizen van televisie

Als je op dit moment via de kabel televisie kijkt (analoog, digitaal, of beide), dan kun je eenvoudig je verhuizing doorgeven aan je provider. Je kunt dan ook dezelfde decoder blijven gebruiken, hoewel je meestal wel de instellingen moet aanpassen. Is je nieuwe woning echter buiten het dekkingsgebied van je huidige provider, dan zul je moeten overstappen. In dat geval zullen de decoder en de smartcard ook vervangen moeten worden.

Verhuizen van televisie via satelliet of Digitenne

Via CanalDigitaal kun je overal in Nederland televisie ontvangen via de satelliet. Omdat er geen vaste aansluiting nodig is, kun je op praktisch elke adres hier gebruik van maken, je hoeft dus niet eerst een postcodecheck uit te voeren. In de praktijk is de situatie echter iets ingewikkelder. Een schotel heeft een vrij zicht nodig op de lucht, althans op dat gedeelte waar de satelliet hangt. Als er op je nieuwe adres gebouwen of bomen in de weg staan, wordt het dus lastig om de schotel op de juiste manier te kunnen monteren.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je niet overal een schotel mag plaatsen. Als het wel mogelijk is een schotel te plaatsen kun je deze, na installatie en het richten van de schotel, direct gebruiken. Wel moet je vooraf altijd de verhuizing doorgeven aan CanalDigitaal.

Ontvang je op dit moment televisie via Digitenne, dan ben je net als bij televisie via de satelliet niet afhankelijk van vaste aansluitingen. Wel zijn er een paar plekken in Nederland waar geen dekking wordt geboden: het is dus belangrijk om vooraf een postcodecheck te doen om te controleren of je via Digitenne kunt blijven kijken. Is de ontvangst op je nieuwe adres minder, dan zou je nog een buitenantenne kunnen overwegen. Ook hier is het belangrijk om op tijd een verhuizing door te geven.

Verhuizen van Alles-in-1 abonnementen

Steeds meer mensen combineren hun internetabonnement met vaste telefonie en digitale tv. Zo’n triple play of alles-in-1 abonnement bestaat uit drie diensten voor een vast bedrag per maand. Het gemak van één aanspreekpunt en extra kortingen zijn goede redenen om over te stappen op een totaalpakket. Bekijk daarom eens de Top 5 Alles-in-1.

Verhuizen en overstappen

Een verhuizing is een goed moment om over te stappen. Wellicht kan het goedkoper en krijg je een snellere internetverbinding met meer televisiezenders. Op Internetten.nl kun je alle internet-, telefonie- en televisieabonnementen met elkaar vergelijken en direct overstappen. Zodoende kun je profiteren van acties, nieuwe apparatuur, sneller internet en uitbreiding van diensten voor minder geld! Het is voordeliger om te kiezen voor een Alles-in-1 abonnement waarbij alle diensten via één provider lopen.

Verhuizing nieuwe woning

Verhuis je naar een nieuwe woning dan worden aansluitingen voor de telefoonlijn en televisiekabel doorgaans door de projectontwikkelaar of aannemer aangevraagd. Is dit niet het geval dan is het belangrijk om hier zelf op tijd een aanvraag voor te doen. Het liefst zo'n twee tot drie maanden voor de verhuisdatum. Moet er later nog een aansluiting voor internet, televisie of telefonie aangelegd worden, dan worden er doorgaans eenmalig extra kosten voor gerekend. In veel nieuwbouwwijken wordt tegenwoordig alleen nog glasvezel aangelegd, het is dan vaak niet mogelijk om (alsnog) gebruik te maken van het reguliere kabel of telefoonlijn. Lees meer informatie over glasvezel.

02-10-2017