Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal

Algemeen over internet

  • Internet via de kabel en (A)DSL is asymmetrisch: de maximale downloadsnelheid is veel hoger dan de uploadsnelheid. Bij internet via glasvezel is de up- en downloadsnelheid hetzelfde. Dat betekent dat iets versturen even snel gaat als iets downloaden. Een hoge uploadsnelheid is handig als je grote bestanden, zoals foto’s en video’s, op internet zet. En bij videobellen is het ook merkbaar: het videobeeld wordt dan snel en met hoge kwaliteit verstuurd. Bij een kabel- en DSL-verbinding zijn de uploadsnelheden vaak een stuk lager dan wanneer je iets downloadt.

  • De beschikbaarheid hangt af van het postcodegebied waar je woont. De haalbare snelheid is afhankelijk van jouw adres. Dus de combinatie postcode huisnummer. Hoe verder jij van de KPN-wijkcentrale afwoont hoe lager de geboden snelheid is. In de meeste huizen is een DSL-aansluitpunt beschikbaar. In sommige nieuwbouwprojecten is dit niet meer het geval. Daar ligt dan alleen glasvezel (en soms kabel). Via onze postcodecheck kun je zien of DSL beschikbaar is op jouw adres.

  • Met een wireless modem kun je overal in huis draadloos internetten, zonder het ongemak van snoeren. Je maakt dan een draadloze verbinding tussen het apparaat en het modem.

    Het voordeel van een draadloze verbinding is dat deze binnen het huis overal beschikbaar is, zonder kabels te trekken. Het nadeel is dat de verbinding gevoeliger is voor storingen. Daarnaast is de snelheid van een draadloze verbinding  meestal lager dan een verbinding via een (ether)netkabel. Daar zijn dan weer boosters of versterkers voor te gebruiken.

  • Ja, je kunt ook DSL op een laptop gebruiken. Elke laptop is geschikt voor internet. Je kunt vanaf het modem/de router het apparaat via een ethernetkabel verbinden. Of zonder 'draad',  via wifi. Sommige oude modems zijn hier niet geschikt voor, dan wordt het tijd dat modem te vervangen. Bij de meeste telecompartijen kun je gratis een nieuw modem in bruikleen krijgen. Meestal gaat dan de snelheid binnenshuis ook aanzienlijk omhoog.

  • Indicaties van datagebruik:

    Activiteit dataverbruik (in MB)
    Tekst e-mail zonder bijlage openen/ versturen 0,01
    HTML e-mail/nieuwsbrief openen/ versturen 0,05
    Internetpagina met weinig plaatjes 0,20
    Internetpagina met veel plaatjes 0,25
    Word document openen/ versturen 0,50
    Excel document openen/ versturen 1,00
    Online radio luisteren (per minuut) 1,00
    Foto downloaden / uploaden 2,00
    PowerPoint document openen/ versturen 3,00
    Muziek (MP3) downloaden/ uploaden 4,00
    Videostreaming (p/min) in lage resolutie 8,00

    Let op: bovenstaande gegevens zijn schattingen. Voor exacte uitkomsten van dataverbruik zijn allerlei factoren van belang en afhankelijk van o.a. de grootte van de webpagina`s, e-mailtjes met of zonder bijlage etc.

  • In principe wordt een nieuwe internerverbinding standaard met modem geleverd. Je krijgt het modem in bruikleen.

    Bij sommige providers kun je ook bestellen zonder modem. Dan kun je jouw eigen modem blijven gebruiken, of een eigen modem naar wens kopen. In dat geval krijg je bij modemproblemen geen ondersteuning van de provider.

  • Jouw aanbieder van telefonie (mobiel en/of vast), internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet je eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren laten weten. Als een wijziging voor jou nadelig is, mag je zonder verdere kosten je abonnement opzeggen of overstappen met nummerbehoud.

    Er is echter één uitzondering. Dat is als je aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een (nieuwe) regel van de overheid of in de wet (hier valt inflatiecorrectie ook onder). In dat geval kun je niet zonder verdere kosten je abonnement opzeggen.

  • Voor klachten over je internetverbinding dien je allereerst contact op te nemen met je aanbieder. Ben je niet tevreden met de oplossing ga dan naar de Geschillencommissie als je aanbieder hierbij is aangesloten. Je kunt ook naar de rechter gaan met je klacht. Bijvoorbeeld als je aanbieder niet is aangesloten bij de Geschillencommissie. Wij adviseren je dan eerst informatie op te vragen bij een rechtswinkel of bij het Juridisch Loket.

    Kan je aanbieder je vraag niet beantwoorden of het probleem niet oplossen? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

  • Er zijn veel factoren die bepalen welke snelheid je daadwerkelijk krijgt. Een aantal heb je zelf in de hand, bijvoorbeeld de bedrading bij jou thuis, de hoeveelheid aangesloten apparaten, de kwaliteit van de wifi. Maar ook de gebruikte techniek van de provider speelt een rol. Bij glasvezel- en kabel internet is er weinig verschil tussen de geadverteerde snelheden en wat je daadwerkelijk krijgt. Maar bij DSL geldt: hoe groter de afstand tot de wijkcentrale, des te lager de internetsnelheid. In praktijk wordt daarom maar een deel van de maximumsnelheid gehaald.

    Per 1 januari 2013 is de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden ingegaan.  Providers moeten jou zo goed mogelijk voorlichten over de te verwachten snelheid. Dit moeten ze duidelijk laten zien als je jouw postcode en huisnummer invoert tijdens een bestelling. Wij tonen de maximale en de haalbare snelheden in onze vergelijking. 

    Bij een vaste internetverbinding moet je aanbieder het volgende vermelden:

    - de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die je internetverbinding altijd moet kunnen halen.
    - de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die je internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
    - de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van je internetverbinding.

    Wil je weten of je de internetsnelheid krijgt die je provider heeft beloofd? Kijk eerst wat er in je contract bij je abonnement staat. Meet dan je internetsnelheid. Krijg je de beloofde internetsnelheid niet, neem dan contact op met je aanbieder en probeer samen een oplossing te vinden.

  • Je kunt overwegen DSL te nemen wanneer:

    • Er op jouw adres geen glasvezel of kabel beschikbaar is
    • Kosten een rol spelen, DSL kan goedkoper zijn
  • IS/RA staat voor Infrastructuur Randapparatuur en is het punt waar de ouderwetse telefoonlijn een pand binnenkomt. Meestal bestaat dit uit een telefoonstopcontact, maar er zijn door de jaren heen verschillende typen geplaatst.

    In oudere huizen (gebouwd voor de jaren '70) was het IS/RA punt meestal in de woonkamer te vinden, in de vorm van het grote 'PTT' telefoonstopcontact. Tegenwoordig wordt het IS/RA punt in de meterkast geplaatst. Op dit punt kan een DSL-modem aangesloten worden.  In het verleden werd dit punt gebruikt om rechtstreeks een telefoon op aan te sluiten, vandaar de aansluiting in de woonkamer.

  • ADSL staat voor: Asymmetric Digital Subscriber Line. Het asymmetrische duidt op het verschil in down- en upstream-snelheid. De hoogst mogelijke upstreamsnelheid is lager dan de hoogst mogelijke downstreamsnelheid.

    In de afgelopen jaren zijn technieken ontwikkeld die datatransmissie met hoge snelheid over de koperen telefoonlijn mogelijk maken. Deze technieken, varianten van de Digital Subscriber Line vallen onder de noemer xDSL. Asymmetric Digital Subscriber Line is hiervan de bekendste. ADSL wordt wel als commerciële (niet als technische) opvolger gezien van ISDN.

  • Internetaanbieders hebben afgesproken realistische internetsnelheden te melden aan (nieuwe) klanten. Want als bij een pakket de maximale snelheid bijvoorbeeld 100 Mbps is, wil dit niet zeggen dat iedereen dit altijd krijgt. Daarom geven aanbieders naast die maximale snelheid ook de haalbare snelheid weer. Zodat dit transparant is. De providers die vanaf het begin meedoen zijn KPN, Solcon, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Ziggo.

    Deze afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode die vanaf 1 januari 2013 geldt. Alle aanbieders tonen inmiddels tijdens het aanvragen van een aansluiting de (maximaal) haalbare snelheid op het ingevoerde adres.

  • ADSL staat voor Asymetric Digital Subscriber Line en VDSL staat voor Very high-speed Digital Subscriber Line. In goed Nederlands, VDSL is een snellere variant van ADSL.

    De afstand van VDSL tot de wijkcentrale is beperkt tot 1,2 km, bij ADSL is dat maximaal 3 km. Door de hogere snelheid van VDSL kan er bijvoorbeeld beter gebruik gemaakt worden van videodiensten.

  • Met DSL kun je de ouderwetse koperdraad telefoonlijn gebruiken om een internetverbinding te maken. Er waren in eerste instantie twee soorten DSL.
    - De A in ADSL is van Asymmetrisch: het ontvangen van bestanden gaat sneller dan het versturen.
    - Bij SDSL (Symmetrisch DSL) is de bandbreedte gelijk verdeeld over downloaden en uploaden. Beide gaan even snel. Dat is vooral handig voor bedrijven die veel informatie over het internet versturen. Deze vorm is vooral gebruikt in interne systemen.

    VDSL is de veel snellere variant van DSL. Door technische innovaties werd het mogelijk de snelheid via dezelfde verbinding fors (very fast DSL) te verhogen. BDSL is daar dan weer de overtrefffende trap van. Via pair bonding (bonded DSL) kunnen snelheden tot 200 Mbps gehaald worden. Nadeel van deze DSL varianten is dat de afstand tot de wijkcentrale niet verder mag zijn dan 2100 meter. Dit wordt tegenwoordig ondervangen door de koperen kabels in de wijken te vervangen door glasvezel.

  • Triple play staat voor telefonie, internet en digitale televisie via één abonnement bij één aanbieder. Ook wel aangeduid met de term alles-in-1, 3-in-1, combi- of totaalpakket. Telefonie, internet en digitale tv van één aanbieder is meestal goedkoper dan verschillende losse abonnementen bij meerdere providers. Een ander voordeel is, dat je één nota en aanspreekpunt voor alle diensten hebt.

  • Na de eerste contractsduur, meestal 1 jaar, kun je opzeggen of overstappen. Dit is zo sinds 1 juli 2009. Je hebt een opzegtermijn van maximaal een maand. Het gaat om abonnementen voor internet, telefonie en/of televisie. Bij opzeggen beëindig je het contract, dit moet je zelf doen. Bij een overstap wordt de verbinding overgenomen door een nieuwe internetprovider. Die regelt het beëindigen van het contract bij de oude partij.

Voordelen Internetten.nl
  • Minimaal € 20 cashback
  • Gratis onafhankelijk advies
  • Alle providers
  • 22 jaar ervaring
  • Deskundige klantenservice

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie