ADSL internetten

  • Hoe kan ik overstappen naar een andere internetprovider?

    Je kunt overstappen door je aan te melden bij een nieuwe aanbieder. Moest je in het verleden zelf de aansluiting opzeggen, nu hoeft dat meestal niet meer, dit regelt de nieuwe provider.

    De overheid en veel internetproviders willen overstappen naar een andere provider makkelijker maken. Daarom werken de volgende aanbieders samen: Tele2, Online.nl, Ziggo, Vodafone, KPN, Telfort en XS4ALL.

    Je kunt overstappen naar een andere internetprovider wanneer je dat wilt. Let wel op de afloopdatum van het contract.

  • Hoe lang duurt het dat ik ADSL heb?

    Als je je aanvraag hebt gedaan via een van de vergelijkingssites van Bencom wordt er een technische test op je telefoonlijn gedaan, om na te gaan of er geen technische belemmeringen zijn voor de ADSL aansluiting. Reken op gemiddeld 20 werkdagen voor je je aansluiting in huis hebt.

  • Is ADSL overal beschikbaar?

    De beschikbaarheid hangt af van het postcodegebied waar je woont. Het mogelijk maken van ADSL vereist aanpassingen in de telefooncentrales van KPN. Anno 2013 is ADSL nagenoeg overal beschikbaar, op enkele buitengebieden na. Via onze postcodechecker kun je zien of ADSL beschikbaar is op jouw adres.

  • Is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid?

    Bij internettoegang via de analoge telefoon of ISDN zijn de maximale upload- en downloadsnelheden gelijk. Hetzelfde geldt voor glasvezel. Internettoegang via de kabel, (A)DSL, WiFi en satelliet is over het algemeen asymmetrisch, in dat geval is de maximale downloadsnelheid veel hoger dan de uploadsnelheid.

  • Is een alarmsysteem te combineren met ADSL?

    Ja, een alarmsysteem is goed te combineren met ADSL. Sommige aanbieders van internetbellen garanderen de werking van een alarmsysteem echter niet. Overleg de mogelijkheden met de leverancier van het alarmsysteem.

  • Kan ik ADSL nemen als ik alleen mobiel bel?

    Je kunt ADSL nemen, mits het beschikbaar is op jouw adres. Dit  kun je controleren d.m.v. onze postcodechecker. Je hebt wel een vaste telefoonaansluiting nodig, zodat ADSL aangesloten kan worden. Je kunt dit zelf regelen via KPN of kiezen voor een provider die een pakket inclusief de vaste telefoonaansluiting aanbiedt.

  • Kan ik ADSL nemen zonder een vaste telefoonaansluiting?

    Ja, sinds augustus 2005 heb je geen vaste telefoonaansluiting meer nodig. Dat is gunstig nu steeds meer mensen mobiel of  via internet bellen. Daardoor ben je geen maandelijkse kosten meer kwijt aan de traditionele telefoonaanbieder op jouw adres. De aansluiting van je telefoonaanbieder wordt namelijk 'overgenomen' door de internetprovider waardoor je per maand goedkoper uit bent.

  • Kan ik ADSL op mijn laptop gebruiken?

    Ja, je kunt ook ADSL op een laptop gebruiken. Bijna iedere moderne laptop is geschikt voor internet via ADSL, het enige dat je nodig hebt is een speciaal modem om het ADSL-signaal op je laptop of computer te krijgen. Dit kan via een ethernetmodem waarbij het modem via een zogenaamde ethernetkabel met je computer wordt verbonden, maar het is ook mogelijk je PC of laptop draadloos op je ADSL verbinding aan te sluiten. 

  • Kan ik ADSL zonder modem bestellen?

    In principe wordt ADSL standaard met modem geleverd. Tegenwoordig geven nagenoeg alle providers modems in bruikleen. Bij sommige providers kun je ADSL ook bestellen zonder modem. Informeer hiernaar bij de door jouw gewenste provider. Je hebt dan de mogelijkheid een ADSL modem te gebruiken dat je reeds hebt, of een ADSL modem te kopen dat aan je wensen voldoet.

    Uiteraard krijg je bij modemproblemen geen ondersteuning van je ADSL provider wanneer je het ADSL-abonnement zonder modem hebt afgesloten.

  • Kan ik draadloos internetten via ADSL?

    Met een ADSL wireless modem kun je overal in huis draadloos internetten, zonder het ongemak van snoeren. Het voordeel van een draadloze verbinding is dat deze binnen het huis overal beschikbaar is, zonder kabels te trekken. Het nadeel is dat de verbinding gevoeliger is voor storingen. Daarnaast is de snelheid van draadloze verbinding altijd lager dan een verbinding via een ethernetkabel.

  • Kan ik een indicatie van dataverbruik krijgen?

    Indicaties van datagebruik:

    Activiteit dataverbruik (in MB)
    Tekst e-mail zonder bijlage openen/ versturen 0,01
    HTML e-mail/nieuwsbrief openen/ versturen 0,05
    Internetpagina met weinig plaatjes 0,20
    Internetpagina met veel plaatjes 0,25
    Word document openen/ versturen 0,50
    Excel document openen/ versturen 1,00
    Online radio luisteren (per minuut) 1,00
    Foto downloaden / uploaden 2,00
    PowerPoint document openen/ versturen 3,00
    Muziek (MP3) downloaden/ uploaden 4,00
    Videostreaming (p/min) in lage resolutie 8,00

    Let op: bovenstaande gegevens zijn schattingen. Voor exacte uitkomsten van dataverbruik zijn allerlei factoren van belang en afhankelijk van o.a. de grootte van de webpagina`s, e-mailtjes met of zonder bijlage etc.

  • Kan ik mijn modem blijven gebruiken bij wisseling van ADSL-provider?

    Wanneer je wisselt van ADSL-provider die van hetzelfde netwerk gebruik maakt, kun je je modem blijven gebruiken. Wanneer je nieuwe provider van een ander netwerk gebruik maakt, moet het modem aan bepaalde standaarden voldoen. Overigens geven de meeste aanbieders tegenwoordig een gratis modem in bruikleen.

  • Mag ik het contract ontbinden als de voorwaarden wijzigen?

    Je aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet je eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren laten weten. Als een wijziging voor jou nadelig is, mag je zonder verdere kosten je abonnement opzeggen.

    Er is echter één uitzondering. Dat is als je aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet. In dat geval kun je niet zonder verdere kosten je abonnement opzeggen.

  • Waar kan ik een klacht indienen over mijn internetaansluiting?

    Voor klachten over je internetverbinding dien je allereerst contact op te nemen met je aanbieder. Ben je niet tevreden met de oplossing ga dan naar de Geschillencommissie als je aanbieder hierbij is aangesloten. Je kunt ook naar de rechter gaan met je klacht. Bijvoorbeeld als je aanbieder niet is aangesloten bij de Geschillencommissie. Wij adviseren je dan eerst informatie op te vragen bij een rechtswinkel of bij het Juridisch Loket.

    Kan je aanbieder je vraag niet beantwoorden of het probleem niet oplossen? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

  • Waarom is mijn internetsnelheid veel lager dan beloofd?

    Er zijn veel – met name technische – factoren die bepalen welke snelheid je daadwerkelijk krijgt. TNO heeft deze factoren in kaart gebracht. Het gaat dan o.a. om de aansluiting bij de consument, het aansluitnetwerk van de internetaanbieder, of er sprake is van een drukbezochte website en het tijdstip van de dag. Ook door gebruik te maken van een draadloze verbinding kan je internet langzamer worden.

    Vanaf 1 januari 2013 is de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden ingegaan. Dat betekent dat deelnemende providers consumenten zo goed mogelijk voorlichten over de te verwachten snelheid van de verbinding en welke factoren in de praktijk invloed hebben op de daadwerkelijk te realiseren snelheid. Dit geldt zowel vóór de totstandkoming van de overeenkomst als gedurende de uitvoering ervan.

  • Wanneer is ADSL interessant?

    Je kunt overwegen ADSL te nemen wanneer je:

    • geen ISDN/kabel hebt, maar toch tegelijkertijd wilt kunnen telefoneren en internetten;
    • gezinsleden veel bestanden downloaden, online gamen of gebruik maken van video-on-demand.
  • Wanneer mag ik mijn ADSL abonnement opzeggen?

    Na de eerste contractsduur, meestal 1 tot 2 jaar, kun je sinds 1 juli 2009 opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Wanneer je maar wilt. Het gaat om abonnementen voor internet, telefonie of televisie.

  • Wat is ADSL?

    ADSL staat voor: Asymmetric Digital Subscriber Line. Het asymmetrische duidt op het verschil in down- en upstream-snelheid. De hoogst mogelijke upstreamsnelheid is lager dan de hoogst mogelijke downstreamsnelheid.

    In de afgelopen jaren zijn technieken ontwikkeld die datatransmissie met hoge snelheid over de koperen telefoonlijn mogelijk maken. Deze technieken, varianten van de Digital Subscriber Line vallen onder de noemer xDSL. Asymmetric Digital Subscriber Line is hiervan de bekendste. ADSL wordt wel als commerciële (niet als technische) opvolger gezien van ISDN.

  • Wat is de minimale contractsduur van ADSL?

    Bij de meeste providers geldt een minimale contractsduur van een jaar. Enkele aanbieders bieden daarnaast tweejarige contracten. Bij de detailinformatie op Internetten.nl wordt de contractsduur duidelijk vermeld. Voorheen was het bij een enkele provider ook mogelijk een maandcontract af te sluiten. Anno 2013 is dit niet meer het geval bij ADSL.

  • Wat is Gedragscode Transparante Internetsnelheden?

    Internetaanbieders hebben afgesproken vanaf 2013 realistische internetsnelheden te melden aan klanten. Ze gaan zich baseren op onderzoek van TNO. De providers die meedoen zijn CaiW, Concepts, Edutel, KPN, Solcon, NLkabel, Tele2, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo. De nieuwe afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode die vanaf 1 januari 2013 gaat gelden.

  • Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL?

    ADSL staat voor Asymetric Digital Subscriber Line en VDSL staat voor Very high-speed Digital Subscriber Line. VDSL is een snellere variant van ADSL met een maximale downstreamsnelheid van 52 Mbps en een upstreamsnelheid van 12 Mbps. 

    De afstand van VDSL is beperkt tot 1,2 km, terwijl de aanleg glasvezel vereist. Door de superhoge snelheid van VDSL kan nog meer en beter gebruik gemaakt worden van videodiensten op hetzelfde moment in een nog betere kwaliteit. Toepassing bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, beveiliging en recreatie.

  • Wat is het verschil tussen ADSL, DSL en SDSL?

    Met DSL kun je je normale telefoonlijn gebruiken om heel snel informatie over het internet te sturen en te ontvangen. Er zijn twee soorten DSL. De A in ADSL is van Asymmetrisch: het ontvangen van bestanden gaat sneller dan het versturen. Bij SDSL (Symmetrisch DSL) is de bandbreedte gelijk verdeeld over downloaden en uploaden. Beide gaan even snel. Dat is vooral handig voor bedrijven die veel informatie over het internet versturen.

  • Wat is supersnel breedband?

    Netwerken met een minimale snelheid van 100 Mbps gelden binnen de Europese Unie als supersnel. Dit worden ook wel Next Generation Networks genoemd. Meestal worden dergelijke snelheden gehaald via ‘de kabel’ en glasvezel. Mobiel internet zal hierin ook een belangrijke rol (gaan) spelen, vooral voor de buitengebieden waar glasvezel/kabel aanleggen niet rendabel is. 

    Mobiele netwerken zullen veel sneller worden, de uitrol van 4G (LTE) is daarvoor van belang, snelheden van 120 Mbps zijn zeker haalbaar. De mobiele netwerken zullen echter niet zonder meer de capaciteit van de vaste netwerken evenaren.

    De Euopese Unie ziet zeer snel breedband als voorwaarde voor economische groei. Daarom heeft de EU voor 2020 de volgende doelstelling:

    • iedereen heeft toegang tot breedband met een snelheid van minimaal 30 Mb per seconde of meer. (Nederland voldoet al bijna aan deze doelstelling: 98% van de huishoudens kan op dit moment zo’n aansluiting krijgen);
    • minstens de helft van de huishoudens gebruikt een aansluiting van minimaal 100 Mb per seconde. (Van de Nederlandse huishoudens heeft nu 95% deze mogelijkheid.)

    bron: Rijksoverheid (peildatum november 2015)

  • Wat is triple play?

    Triple play staat voor telefonie, internet en digitale televisie via één abonnement bij één aanbieder. Ook wel aangeduid met de term alles-in-1, 3-in-1, combi- of totaalpakket. Telefonie, internet en digitale tv van één aanbieder is goedkoper dan verschillende losse abonnementen bij meerdere providers. Een ander voordeel is, dat je één nota en aanspreekpunt voor alle diensten hebt.

  • Wat moet ik doen met mijn ADSL bij verhuizing?

    Verhuizen kan als je provider op het nieuwe adres ADSL kan leveren. Je kunt dit controleren door middel van de postcodecheck. Het verhuizen van de aansluiting kan kosten met zich meebrengen. Wil je overstappen naar een andere provider? Je kunt dan het beste ruimschoots voor de verhuizing overstappen of eerst verhuizen en nadat alles werkend is opgeleverd overstappen naar een andere provider.

  • Wat wordt onder eenmalige kosten verstaan?

    Op Internetten.nl wordt onder eenmalige kosten verstaan: administratiekosten, aansluitkosten, verzendkosten, rembourskosten. 

  • Welke soorten modems zijn er voor ADSL?

    Een ADSL-modem is een toestel (of insteekkaart voor de computer) dat de verbinding legt tussen de splitter en de computer. De belangrijkste soorten zijn de ethernet-modem, de USB-modem en de PCI-insteekkaartmodem.

    Vaak wordt een toestel gebruikt dat men kortweg "router" noemt. Hiermee kunnen meerdere computers (in een thuisnetwerk) op één ADSL-aansluiting van internet worden voorzien. Daarnaast worden er veel draadloze modems aangeboden. De meeste providers werken met (draadloze) modems in bruikleen.