Kabelinternet

  • Hoe kan ik kabelinternet krijgen?

    Per regio is er altijd maar één kabelprovider actief, dat is de kabelmaatschappij die ook je aanbieder is van het televisiesignaal. Via deze kabelaansluiting wordt vanaf de jaren negentig ook internet en telefonie aangeboden.

    De grootste kabelaanbieder is Ziggo,  daarnaast zijn er nog verschillende kleinere zoals Caiway en Zeelandnet.

    Kabelaanbieders leveren internet, bellen en tv alleen binnen een bepaalde regio. Aan de hand van onze postcodechecker kun je opzoeken welke kabelaanbieder op jouw adres diensten kan leveren. Tevens kun je hier het gewenste abonnement afsluiten.

  • Is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid?

    Bij internettoegang via de analoge telefoon of ISDN zijn de maximale upload- en downloadsnelheden gelijk. Hetzelfde geldt voor glasvezel. Internettoegang via de kabel, (A)DSL, WiFi en satelliet is over het algemeen asymmetrisch, in dat geval is de maximale downloadsnelheid veel hoger dan de uploadsnelheid.

  • Kan ik een indicatie van dataverbruik krijgen?

    Indicaties van datagebruik:

    Activiteit dataverbruik (in MB)
    Tekst e-mail zonder bijlage openen/ versturen 0,01
    HTML e-mail/nieuwsbrief openen/ versturen 0,05
    Internetpagina met weinig plaatjes 0,20
    Internetpagina met veel plaatjes 0,25
    Word document openen/ versturen 0,50
    Excel document openen/ versturen 1,00
    Online radio luisteren (per minuut) 1,00
    Foto downloaden / uploaden 2,00
    PowerPoint document openen/ versturen 3,00
    Muziek (MP3) downloaden/ uploaden 4,00
    Videostreaming (p/min) in lage resolutie 8,00

    Let op: bovenstaande gegevens zijn schattingen. Voor exacte uitkomsten van dataverbruik zijn allerlei factoren van belang en afhankelijk van o.a. de grootte van de webpagina`s, e-mailtjes met of zonder bijlage etc.

  • Waar kan ik een klacht indienen over mijn internetaansluiting?

    Voor klachten over je internetverbinding dien je allereerst contact op te nemen met je aanbieder. Ben je niet tevreden met de oplossing ga dan naar de Geschillencommissie als je aanbieder hierbij is aangesloten. Je kunt ook naar de rechter gaan met je klacht. Bijvoorbeeld als je aanbieder niet is aangesloten bij de Geschillencommissie. Wij adviseren je dan eerst informatie op te vragen bij een rechtswinkel of bij het Juridisch Loket.

    Kan je aanbieder je vraag niet beantwoorden of het probleem niet oplossen? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

  • Waarom is mijn internetsnelheid veel lager dan beloofd?

    Er zijn veel – met name technische – factoren die bepalen welke snelheid je daadwerkelijk krijgt. TNO heeft deze factoren in kaart gebracht. Het gaat dan o.a. om de aansluiting bij de consument, het aansluitnetwerk van de internetaanbieder, of er sprake is van een drukbezochte website en het tijdstip van de dag. Ook door gebruik te maken van een draadloze verbinding kan je internet langzamer worden.

    Vanaf 1 januari 2013 is de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden ingegaan. Dat betekent dat deelnemende providers consumenten zo goed mogelijk voorlichten over de te verwachten snelheid van de verbinding en welke factoren in de praktijk invloed hebben op de daadwerkelijk te realiseren snelheid. Dit geldt zowel vóór de totstandkoming van de overeenkomst als gedurende de uitvoering ervan.

  • Wat is Gedragscode Transparante Internetsnelheden?

    Internetaanbieders hebben afgesproken vanaf 2013 realistische internetsnelheden te melden aan klanten. Ze gaan zich baseren op onderzoek van TNO. De providers die meedoen zijn CaiW, Concepts, Edutel, KPN, Solcon, NLkabel, Tele2, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo. De nieuwe afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode die vanaf 1 januari 2013 gaat gelden.

  • Wat is kabelinternet?

    Bij kabelinternet stuur en ontvang je met je televisiekabel informatie over het internet. Je hebt dan ook een kabelmodem nodig. Dat is een apparaat dat je computer verbindt met je televisiekabel. Je kunt kabelinternet alleen gebruiken als je een abonnement afsluit bij een kabelinternetprovider in je regio.

    Kabelinternet is een variant van breedbandinternet. Breedbandinternet geeft aan dat de internetverbinding die op deze manier gemaakt wordt met het netwerk, op een snelle manier tot stand komt. Er kan via breedbandinternet snel data uitgewisseld worden. 

    Naast internet via de kabel, kun je bij kabelproviders ook digitale televisie en vaste telefonie via de kabel afnemen. Dit wordt aangeboden als triple play of alles-in-1 pakket, wat veel voordeliger is dan 3 losse abonnementen bij verschillende aanbieders.

  • Wat is supersnel breedband?

    Netwerken met een minimale snelheid van 100 Mbps gelden binnen de Europese Unie als supersnel. Dit worden ook wel Next Generation Networks genoemd. Meestal worden dergelijke snelheden gehaald via ‘de kabel’ en glasvezel. Mobiel internet zal hierin ook een belangrijke rol (gaan) spelen, vooral voor de buitengebieden waar glasvezel/kabel aanleggen niet rendabel is. 

    Mobiele netwerken zullen veel sneller worden, de uitrol van 4G (LTE) is daarvoor van belang, snelheden van 120 Mbps zijn zeker haalbaar. De mobiele netwerken zullen echter niet zonder meer de capaciteit van de vaste netwerken evenaren.

    De Euopese Unie ziet zeer snel breedband als voorwaarde voor economische groei. Daarom heeft de EU voor 2020 de volgende doelstelling:

    • iedereen heeft toegang tot breedband met een snelheid van minimaal 30 Mb per seconde of meer. (Nederland voldoet al bijna aan deze doelstelling: 98% van de huishoudens kan op dit moment zo’n aansluiting krijgen);
    • minstens de helft van de huishoudens gebruikt een aansluiting van minimaal 100 Mb per seconde. (Van de Nederlandse huishoudens heeft nu 95% deze mogelijkheid.)

    bron: Rijksoverheid (peildatum november 2015)

  • Wat is triple play?

    Triple play staat voor telefonie, internet en digitale televisie via één abonnement bij één aanbieder. Ook wel aangeduid met de term alles-in-1, 3-in-1, combi- of totaalpakket. Telefonie, internet en digitale tv van één aanbieder is goedkoper dan verschillende losse abonnementen bij meerdere providers. Een ander voordeel is, dat je één nota en aanspreekpunt voor alle diensten hebt.

  • Wat wordt onder eenmalige kosten verstaan?

    Op Internetten.nl wordt onder eenmalige kosten verstaan: administratiekosten, aansluitkosten, verzendkosten, rembourskosten. 

  • Welke factoren beïnvloeden de internetsnelheid via de kabel?

    De snelheid van breedbandinternet via de kabel is mede afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van het huisnetwerk en het gelijktijdig gebruiken van andere diensten over dezelfde aansluiting. 

    De kwaliteit van het huisnetwerk van de gebruiker zelf is afhankelijk van de binnenhuisinstallaties. Denk bijvoorbeeld aan de gebruikte bekabeling, of het al dan niet gebruiken van een draadloze (WiFi-)verbinding, alsmede de kwaliteit van de randapparatuur (modem, router, computer, tablet, smartphone). In het algemeen ligt de snelheid via bekabeling hoger dan via een draadloze (WiFi-)verbinding.