Overstappen
-
Overstappen naar een andere provider is sinds 2020 nóg gemakkelijker geworden dankzij de overstapservice. Net als energieleveranciers regelen telecomaanbieders de overstap onderling, inclusief het opzeggen van je huidige contract. Daardoor verloopt de overstap vlekkeloos en stopt je abonnement voor internet, televisie en/of telefonie op de dag dat je nieuwe abonnement ingaat. Zo kom je niet zonder internet, telefonie en tv te zitten en heb je geen dubbele kosten.
Zo gemakkelijk is overstappen via Internetten.nl:
1. Start je vergelijking: vul je postcode en huisnummer in voor een overzicht op maat.
2. Wij tonen alle internet, tv en/of vast bellen pakketten op jouw adres.
3. Selecteer eventueel je mobiele provider en energieleverancier en profiteer zo van combinatievoordeel.
4. Geef je voorkeuren aan vergelijk de selectie.
5. Bestel direct je keuze en stap over naar een andere provider.Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen. Na ontvangst van de bevestiging van de aanbieder heb je 14 werkdagen bedenktijd waarbinnen je de overeenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen.
Lees verder wanneer je gebruik kunt maken van de overstapservice
-
Als je de aanvraag hebt gedaan via een van de vergelijkingssites van Bencom wordt er een technische test op je (telefoon)lijn gedaan. Dit doet de nieuwe telecom aanbieder. Die gaat zo na of er geen technische belemmeringen zijn voor de nieuwe aansluiting. Als alles in orde is dan krijg je een bevestiging met een opleverdatum/overstapdatum. Reken op gemiddeld 10 tot 20 werkdagen voordat de aansluiting gerealiseerd is.
-
Ja, een alarmsysteem is goed te combineren met (A)DSL. Sommige aanbieders van internetbellen garanderen de werking van een alarmsysteem echter niet. Overleg voor de zekerheid de mogelijkheden met de leverancier van het alarmsysteem.
-
Wanneer je wisselt van provider die van hetzelfde netwerk gebruik maakt, kun je je modem blijven gebruiken. Wanneer je nieuwe provider van een ander netwerktechniek gebruik maakt, moet het modem aan bepaalde standaarden voldoen. Je krijgt daarom bij vrijwel alle aanbieders een modem in bruikleen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van hun diensten.
-
Je kunt vast internet (internet only) nemen, mits het beschikbaar is op jouw adres. Dit kun je controleren d.m.v. onze postcodecheck. Je hebt wel een aansluitpunt nodig. Dit zit vaak in de meterkast of bij de voordeur. Op dit aansluitpunt wordt dan het modem aangesloten.
-
Ja, al sinds augustus 2005 heb je geen vaste telefoonaansluiting meer nodig. Je moest vroeger een actieve telefoonlijn hebben bij KPN. Daar betaalde jij of de internetprovider een bepaald bedrag voor per maand. Dit is tegenwoordig op een andere manier geregeld. Als jouw internetprovider de verbinding afneemt van een (andere) netwerkprovider dan zijn de kosten daarvoor verwerkt in het maandbedrag. Aparte facturen zijn daardoor gelukkig overbodig geworden.
-
Bij een overstap naar een andere internetprovider verlies je mogelijk de toegang tot je oude e-mailadres. Dit risico loop je wanneer je gebruikmaakt van een e-mailadres van je provider. Bijvoorbeeld pietje@ziggo.nl of jantje@kpn.com. Sinds de zomer van 2020 heb je echter nog 6 maanden recht op toegang tot je oude e-mailadres(sen) nádat je bent overgestapt. Dat hebben providers met het Ministerie afgesproken om het overstappen makkelijker te maken. Dit wordt je aangeboden in de vorm van e-mailtoegang (POP en/of webmail) of het doorsturen van je e-mail naar een ander e-mailadres. Bij sommige providers kun je zelfs nog 12 maanden gratis gebruikmaken van je e-mailadres. Na deze periode tegen betaling.
Mogelijkheden nieuw e-mailadres
- Gratis e-mailadres: kies een internetprovideronafhankelijk webmailadres, zoals Gmail of Outlook. Een nadeel hierbij is dat je geen zekerheid hebt over de bescherming van je gegevens (privacy).
- Betaald e-mailadres: biedt vaak betere privacygarantie. Voorbeelden zijn Proton en Soverin.
- Eigen domeinnaam met e-mailbox: het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een provider e-mailadres. Het nadeel is dat het installeren enige technische kennis vraagt.
Tips voor makkelijk overstappen bij wijziging e-mailadres
Inventariseer bedrijven en organisaties die het huidige adres gebruiken en wijzig ze naar het nieuwe adres. Denk hierbij aan DigiD, de Belastingdienst, je bank, verzekeraar, energieleverancier, huisarts, het ziekenhuis en webwinkels.
- Maak eerst een nieuw e-mailadres aan wanneer je je huidige mailadres niet wilt of kunt behouden. Dit kan bij je nieuwe provider zijn of een gratis of betaald e-mailadres.
- Informeer al je contacten: stuur iedereen in het adresboek in één keer een e-mail met het nieuwe adres.
- Gebruik tijdelijk 2 e-mailadressen: zo kun je in de gaten houden welke e-mails er nog binnen komen op je oude e-mailadres.
- Stuur e-mail automatisch door: je kunt alle e-mails van je oude e-mailadres automatisch door laten sturen naar je nieuwe e-mailadres, zodat je niet steeds in 2 accounts hoeft in te loggen.
- Stel een automatisch antwoord in: bij je oude e-mailadres kun je een automatisch antwoord instellen, waarin je je nieuwe e-mailadres vermeldt. Zo breng je iedereen die nog naar je oude e-mailadres mailt automatisch op de hoogte van je nieuwe e-mailadres.
- Ruim je mailbox op: grijp de kans aan om eens kritisch te kijken naar alle nieuwsbrieven die je ontvangt en geef alleen je nieuwe e-mailadres door aan bedrijven en organisaties waarvan je de informatie écht wilt ontvangen.
-
Het moet niet. Als je het niet doet laten we alles zien. Maar dat is niet altijd aan te bevelen. Want:
Deze gegevens zijn nodig om te bepalen wat er op dat adres beschikbaar is. Want niet alles is overal leverbaar. Wij krijgen van de telecompartijen informatie op basis van postcode en huisnummer. Daarmee kunnen wij laten zien wat er mogelijk is, via welke techniek (glas/kabel/dsl en/of mobiel internet) en welke pakketten. En we kunnen de haalbare snelheden tonen.
-
Bij de meeste providers geldt een minimale contractsduur van een jaar. Enkele aanbieders bieden daarnaast tweejarige contracten. Bij de detailinformatie op Internetten.nl wordt de contractsduur duidelijk vermeld. Er zijn geen maandcontracten (meer) af te sluiten.
-
De internetverbinding kan vaak meegenomen worden bij verhuizen. Voorwaarde is dat jouw provider op het nieuwe adres haar diensten kan leveren. Je kunt dit controleren door middel van de postcodecheck. Het verhuizen van de aansluiting kan kosten met zich meebrengen. Wil je blijven bij jouw huidige aanbieder? Geef dan minstens een maand voor de verhuizing de aanpassing door. Dan is er tijd om het omzetten uit te voeren.
Houdt er rekening mee dat de aansluiting echt overgaat naar het nieuwe adres. Op het oude adres is dan geen internet meer beschikbaar. Vaak is er een overlap tussen het verlaten van het oude huis en het bewonen van het nieuwe huis. Je zou dat gat kunnen vullen met mobiel internet.
Wil je overstappen naar een andere provider? Je kunt dan het beste ruimschoots voor de verhuizing overstappen of eerst verhuizen. Want een verhuizing en een overstap tegelijkertijd is niet mogelijk. De overstap wordt namelijk uitgevoerd op 1 adres. Werkt alles en is het contract afgelopen? Stap dan pas over naar een andere provider.
-
Op Internetten.nl wordt onder eenmalige kosten verstaan: administratiekosten, aansluitkosten, verzendkosten, rembourskosten.
-
Na de eerste contractsduur, meestal 1 jaar, kun je opzeggen of overstappen. Dit is zo sinds 1 juli 2009. Je hebt een opzegtermijn van maximaal een maand. Het gaat om abonnementen voor internet, telefonie en/of televisie. Bij opzeggen beëindig je het contract, dit moet je zelf doen. Bij een overstap wordt de verbinding overgenomen door een nieuwe internetprovider. Die regelt het beëindigen van het contract bij de oude partij.
-
- Je huidige en de nieuwe aanbieder ondersteunen de overstapservice
- Je neemt bij je huidige provider tenminste internet af
- Je vraagt een abonnement aan op hetzelfde adres als waar je huidige provider de dienst(en) levert
- Jouw huidige contract is afgelopen (of is dat bijna)
Als dit het geval is dan kan de nieuwe provider, namens jou, de overstap met de oude aanbieder regelen. Controleer altijd van te voren of de looptijd van het huidige contract verstreken is. Of dat bijna is. Je hebt een opzegtermijn van één maand. Die maand gaat direct lopen op de dag dat je aangeeft te willen overstappen. Voorbeeld: als je op 14 maart de overstap aanvraagt dan kun je per 14 april naar de nieuwe partij.
Wanneer kun je het beste zelf opzeggen?
In deze gevallen moet je het opzeggen zelf regelen. Bestel eerst de nieuwe aansluiting en zeg pas ná ontvangst van de bevestiging je oude abonnementen op.
- Je huidige en/of de nieuwe internetprovider biedt de overstapservice niet
- Je neemt een nieuwe internetprovider omdat je verhuist
- Je wilt overstappen naar glasvezel, maar er is nog geen glasvezel aangelegd en in de tussentijd kies je er voor geen vast internet te hebben
- Je wilt je huidige aansluiting houden en je nieuwe abonnement er extra naast hebben
- Je wilt slechts een deel van je huidige diensten of pakket bij je huidige provider opzeggen
Andere situatie
- Heb je een gecombineerd abonnement met internet, bellen en/of tv? Geef bij je opzegging duidelijk aan of je je telefoonnummer wilt behouden.
- Heb je nu een DSL- of glasvezel aansluiting en hou je dit type aansluiting? Geef bij het opzeggen duidelijk aan dat je DSL- of glasvezel aansluiting behouden moet blijven.
- Wil je televisie uit het huidige pakket? Of het telefoonnummer eruit of juist een nieuw vast nummer? En de andere onderdelen behouden? Dat kun je vaak regelen via jouw eigen omgeving op de website van de aanbieder.
-
Om een overstap zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen hebben aanbieders een overstapservice ingericht voor internet, telefonie en tv. Deze dienst heet ook Overstapservice. Binnen de Overstapservice zegt je nieuwe aanbieder namens jou je huidige contract op. Op de dag dat je nieuwe abonnement actief wordt, stopt je huidige abonnement. Zo kom je niet zonder internet, telefonie en tv te zitten en heb je geen dubbele kosten.
- Vrijwel alle partijen zijn aangesloten bij deze service. Er staan drie partijen in onze vergelijking die dat niet zijn: Cheapconnect, Jonaz en Solcon. Zij regelen geen opzegging bij de huidige aanbieder en als je bij hun weggaat moet je ook zelf opzeggen.
- Stap je bewust over van bijvoorbeeld internet, tv en bellen naar een alleen internet product? Controleer dan of tv en bellen wordt beëindigd bij de oude partij. Want, ga je van een kabelaar naar een glasvezelpartij dan zou je er voor kunnen kiezen om alleen met internet over te stappen. En televisie te behouden bij de kabelaanbieder.
Voordelen Internetten.nl
- Minimaal € 20 cashback
- Gratis onafhankelijk advies
- Alle providers
- 25 jaar ervaring
- Deskundige klantenservice