Urenlang internetstoring, recht op vergoeding?
door Anniek Kruijer Leestijd: 2 minuten
Je start je modem opnieuw op, trekt de stekkers gefrustreerd in en uit het kastje, maar zonder resultaat. Het internet komt niet op gang. Je hebt te maken met een landelijke internetstoring en zit urenlang zonder internet. Heb je dan ook recht op een vergoeding?
Bij stroomstoring wel compensatie
Telecombedrijven zijn volgens de wet niet verplicht de ‘internetschade’ te compenseren voor consumenten. In tegenstelling tot de energiewereld. Zit je langer dan vier uur zonder stroom, dan moeten netbeheerders je wel een vaste vergoeding geven. Hoeveel dat is, kun je lezen op onze vergelijkingssite Gaslicht.com bij stroomstoring.
Vanaf juli 2017 geld terug bij storing telefonie en internet
Wel is er al jaren een nieuwe wet in de maak waarin staat dat dat internet- en telecomproviders klanten standaard moeten compenseren na een grote storing van meerdere uren. Die storing moet langer dan twaalf uur duren. Naar verwachting zal de nieuwe wet vanaf juli 2017 van kracht worden. De vergoeding wordt gekoppeld aan je maandelijkse abonnementskosten. Een flinke compensatie is het niet: als je een dag niet kunt internetten, heb je recht op een dertigste van je maandelijkse abonnementskosten met een minium van 1 euro per dag. De compensatieregeling geldt ook voor prepaid.
Het staat providers vrij om in plaats van een financiële tegemoetkoming de storing te compenseren in de vorm van extra belminuten, sms-berichten of MB’s aan dataverkeer. Dit kan echter alleen als je hier zelf voor kiest. Doe je dit niet, dan moet de aanbieder financieel compenseren.
Landelijke storing KPN
KPN-klanten die afgelopen weekend zonder internet zaten, hadden aan deze wet niets gehad. De storing duurde ongeveer zes uur. En pas als de storing langer dan twaalf uur duurt, heb je straks recht op een vergoeding.
Coulance
Gedupeerden kunnen zich overigens wel melden bij het telecombedrijf. KPN neemt de klachten in behandeling, maar het bedrijf ziet af van een automatische vergoeding aan klanten.

Ik ben Anniek, tot januari 2019 medewerker van de Bencom Group. Met de artikelen op Bellen.com wil ik jullie onafhankelijk informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie.
Laatste nieuws
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...
-
Mediabox Next voor Ziggo Complete klanten
29 jul Klanten die een TV Complete abonnement afsluiten krijgen nu ook een Mediabox Next thuisgestuurd. Met...