Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Urenlang internetstoring, recht op vergoeding?

door Anniek Kruijer 2 reacties

geen-internet.jpgJe start je modem opnieuw op, trekt de stekkers gefrustreerd in en uit het kastje, maar zonder resultaat. Het internet komt niet op gang. Je hebt te maken met een landelijke internetstoring en zit urenlang zonder internet. Heb je dan ook recht op een vergoeding?

Bij stroomstoring wel compensatie 

Telecombedrijven zijn volgens de wet niet verplicht de ‘internetschade’ te compenseren voor consumenten. In tegenstelling tot de energiewereld. Zit je langer dan vier uur zonder stroom, dan moeten netbeheerders je wel een vaste vergoeding geven. Hoeveel dat is, kun je lezen op onze vergelijkingssite Gaslicht.com bij stroomstoring.

Vanaf juli 2017 geld terug bij storing telefonie en internet

Wel is er al jaren een nieuwe wet in de maak waarin staat dat dat internet- en telecomproviders klanten standaard moeten compenseren na een grote storing van meerdere uren. Die storing moet langer dan twaalf uur duren. Naar verwachting zal de nieuwe wet vanaf juli 2017 van kracht worden. De vergoeding wordt gekoppeld aan je maandelijkse abonnementskosten. Een flinke compensatie is het niet: als je een dag niet kunt internetten, heb je recht op een dertigste van je maandelijkse abonnementskosten met een minium van 1 euro per dag. De compensatieregeling geldt ook voor prepaid. 

Het staat providers vrij om in plaats van een financiële tegemoetkoming de storing te compenseren in de vorm van extra belminuten, sms-berichten of MB’s aan dataverkeer. Dit kan echter alleen als je hier zelf voor kiest. Doe je dit niet, dan moet de aanbieder financieel compenseren.

Landelijke storing KPN

kpn-storing-internet.jpg

KPN-klanten die afgelopen weekend zonder internet zaten, hadden aan deze wet niets gehad. De storing duurde ongeveer zes uur. En pas als de storing langer dan twaalf uur duurt, heb je straks recht op een vergoeding. 

Coulance

Gedupeerden kunnen zich overigens wel melden bij het telecombedrijf. KPN neemt de klachten in behandeling, maar het bedrijf ziet af van een automatische vergoeding aan klanten.

Anniek Kruijer

Content marketeer
Anniek Kruijer
Ik ben Anniek, tot januari 2019 medewerker van de Bencom Group. Met de artikelen op Bellen.com wil ik jullie onafhankelijk informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie.

Reacties (2)

Geplaatst door: Henk ()

Gaat dit ook gelden voor mobiele telefonie.
Heb ik namelijk meegemaakt bij Vodafone. Storing duurde ettelijke weken.

Opmerking van de redactie op 15-09-2016
Ja, dit gaat ook gelden voor mobiele telefonie.
Geplaatst door: Basura ()

Ja, er wordt erg makkelijk gedaan over "geen verbinding", terwijl toch heel veel via internet gaat en moet, tegenwoordig. Denk ook aan: post van de belastingdienst en bankzaken enz enz. Zelf vind ik internet eigenlijk belangrijker dan de stroom die uit valt. Er zou ook een inspanningsverplichting moeten komen om de verbinding z.s.m. weer in orde te maken.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Navigatie